Mitt allra första inlägg

Vad trist det såg ut med en tom blogg. Jag som trodde att jag i samma stund som jag skapade en blogg skulle få hundratals kommentarer och massvis med feedback på alla mina än-så-länge inte nertecknade tankar och funderingar. Jag ville börja alla mina inlägg med ett varmt "kära läsare", fast jag har inga (än!), och fråga "er" om "era" åsikter.

Men jag måste väl börja någonstans, så jag börjar här. Vid mitt allra första inlägg.

Jag kan väl börja med att förklara mitt val av bloggnamn som är ganska random och det är en lycklig tillfällighet att ett så fint namn överhuvudtaget finns ledigt.
Mondegreen.

Mondegreen: A mondegreen is the mishearing or misinterpretation of a phrase, typically a standardized phrase such as a line in a poem or a lyric in a song, due to near homophony in a way that gives it a new meaning.

Ordet uppkom alldeles logiskt också. 
"Coined by Sylvia Wright in Harper’s Magazine (The Death of Lady Mondegreen, Nov 1954) from a mishearing of the stanza in the Scottish ballad The Bonny Earl of Murray

Y
e Highlands and Ye Lowlands
Oh where hae you been?
They hae slay the Earl of Murray,
And laid him on the green. (Misheard as “And Lady Mondegreen”)"

Ett krav för att något ska räknas som en mondegreen är också att felet ska bli bättre än originalet.

Och detta ord är perfekt för min blogg för att:
1. Monde på franska är värld, och green på engelska är grönt, och grönt är den finaste färgen som finns och därför är en grön värld perfekt för bloggen.
2. Jag hör ofta väldigt fel, och jag tycker personligen att det jag hör är mycket roligare och bättre än det folk egentligen säger!
3. Det är ett fint ord
4. Det var ledigt medan alice.blogg.se och crayon.blogg.se inte var det

Over and out!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0