"Hemma"

Nu är vi tillbaka från Revsudden, och från min första traditionella midsommar. Det var riktigt mysigt faktiskt! Jag har till och med dansat runt midsommarstången, men jag var nog ingen stjärna utan skrattade mest och blev väldigt shockad när en av Olofs släktingar som satt i mitten hoppade upp och började jaga oss vid sångens slut! Fast sill och janssons frestelse smakade jag aldrig, så långt gick det inte!

Sen har vi badat massa, och det känns bara allmänt så sommrigt och som om inget i världen någonsin skulle kunna gå fel eftersom det är varmt och fint och det är sommarlov och boken man läser är så bra och Olofs pussar får hjärtat att slå lite extra snabbt.

Så kort sagt har jag haft det riktigt gott!

Schtekandes i solen har jag hunnit läsa in en bit i Kafka on the Shore, av Murakami, och jag är positivt överaskad. När hans böcker bara började säljas internationellt och jag var i Moskva med min pappa så köpte jag en av hans böcker. Av ren nyfikenhet, jag hade aldrig hört talas om honom tidigare. Jag köpte och läste Sputnik Sweetheart, men jag gillade den inte så mycket, jag tyckte faktiskt den var lite halvdryg och jag gillade varken språket eller innehållet. Sen blev han jättekänd och jag gick och fnös lite irriterat att det är minsann bara en till Coehlo.

Men nu läste jag i Miris underbara blogg om Haruki Murakami, och tänkte att en chans till kunde han väl kanske få, men jag erkänner att jag började läsa med den förutfattade meningen att jag skulle hata den. Tänk bara så fel jag hade!

Jag har inte kommit mer än 200 sidor in men jag är fullkomligt trollbunden. Jag älskar inte bara handlingen, som i sig är förträfflig. En man som pratar med katter och en man som samlar kattsjälar för att göra en magisk flöjt, jag vill bara läsa vidare. Men även under de mindre händelserika delarna så räcker det att bara läsa och njuta av språket. Det är så perfekt att man inte skulle kunna lägga till eller ta bort ett enda ord utan att förstöra någonting. Jag är bara totalt shockad att jag nästan missade den här boken bara för att jag inte gillade den första.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0