Drömma sig riktigt långt bort

Jag tog en kurs i astronomi på LU denna terminen. Fick faktiskt VG! Antagligen för att det var den enda delen av fysik som jag hade lätt för. Jag älskade astronomiföreläsningarna. Läraren släckte ner ljuset, startade upp projektorn och satte igång presentatioen av universum. Bilder på färgsprakande galaxer, stjärnor, gasnebulosor och alla andra kosmiska fenomen. Det var som att sitta på bio och titta på riktiga starwars. Och läraren bara berättade och berättade. När han gick in på matte och så, vissa föreläsningar, så kan jag ha space:at (hahaha!) men överlag var det worth it!

Vet ni att universum antagligen kommer dö? Dagens forskare tror på den öppna modellen av universum, vilket innebär att expansionen kommer att förtsätta oändligt, alla delar av universum kommer att spridas längre och längre ifrån varandra tills universum når noll grader Kelvin. Det kommer inte att hända på miljoner miljoner år, men jag gillade ändå teroin med ett slutet universum som återföds mer. Gör inte alla det?

Jag önskar att människor uppfunnit mycket mer avancerad rymdteknologi, så man kunde flyga bort till galaxer och se dem på nära håll. Bländas av blåa jättar och akta sig för svarta hål! Också önskar jag att jag var astronaut i den nya, ljusa, teknologiska framtiden!!


Tänk att det verkligen ser ut så!


Kommentarer
Postat av: MARISA

Ja verkligen.



Intressant teori. Vet du vad som får universum att expandera? Om det är "bigbangenergin" så borde den ta slut innan resten av typ värmeenergin som "fastnat" i universum i stjärnor osv?

2010-06-21 @ 09:19:00
URL: http://sockerlockar.blogg.se/
Postat av: MARISA

sv: jag gillar antingen jättestora eller väldigt små :) haha okej då förstår jag! Fysik var värsta ämnet i gymnasiet men när jag slipper labbarna börjar det intressera mig igen :P

2010-06-21 @ 11:15:07
URL: http://sockerlockar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0